Amsterdam,
HackHelpdesk.nl, een initiatief van Platform Veilig Ondernemen (PVO), is een digitaal platform waar ondernemers ondersteuning vinden bij cyberincidenten. Via de AI-gestuurde chatbot Cyberwijzer biedt het platform begeleiding om schade bij verdachte activiteiten op bedrijfsnetwerken of verdachte e-mails te beperken. De Cyberwijzer is speciaal ontworpen om ondernemers te helpen en specifieke stappen te adviseren op basis van hun situatie, wat essentieel is gezien het groeiende aantal getroffen bedrijven.
Snel reageren cruciaal bij cyberaanvallen
Cybercriminaliteit treft inmiddels één op de vijf bedrijven in Nederland, maar veel ondernemers weten niet meteen hoe ze moeten reageren bij een hack. HackHelpdesk.nl is 24/7 beschikbaar en biedt ondernemers cruciale informatie om adequaat te reageren. “Bij een hack telt elke minuut,” zegt Rens Lambert, landelijk themaspecialist cyberweerbaarheid bij PVO. “De Cyberwijzer voorziet ondernemers van de juiste stappen om de gevolgen van een cyberaanval zoveel mogelijk te beperken. Ook particulieren kunnen gebruikmaken van dit platform als zij vermoeden slachtoffer te zijn van een hack.”
Actuele hulp en alternatieve informatievoorziening
De Cyberwijzer wordt wekelijks bijgewerkt met de laatste ontwikkelingen op het gebied van cybercriminaliteit, zodat gebruikers altijd up-to-date advies krijgen. Voor ondernemers die liever niet met een chatbot communiceren, biedt HackHelpdesk.nl ook een overzichtelijk menu waarmee de benodigde informatie snel en eenvoudig gevonden kan worden.