Ecommerce

Groot deel consumenten ervaart problemen bij Chinese webshops

Veel problemen met Chinese webshops; strengere regels nodig

Groot deel consumenten ervaart problemen bij Chinese webshops

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (60,4%) heeft een negatieve ervaring gehad met de levering of kwaliteit van producten die bij Chinese webshops zijn besteld, dat blijkt uit onderzoek van Onderneming.nl. Chinese webshops, die bovenal bekend staan om de spotgoedkope prijzen, worden ondanks de negatieve ervaringen van consumenten steeds populairder. In dit grootschalige enquêteonderzoek is gekeken naar hoe de ervaringen van Nederlandse consumenten zich tot de online winkelgiganten uit het oosten verhouden. 

Prijsgevoeligheid

Dat Nederlanders gevoelig zijn voor lage prijzen, bleek onlangs maar weer uit een rapport van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels. Nederlanders deden in twee jaar tijd 68% meer aankopen bij Chinese webshops. Uit een grootschalig enquêteonderzoek van Onderneming.nl blijkt echter dat de Nederlandse consument op zijn hoede is. Maar liefst 54% van de consumenten zou namelijk nooit een product van €50,- of meer via een Chinese webshop bestellen. Daar tegenover staat een percentage van 38% dat daar geen moeite mee zou hebben. De resterende 8% geeft aan dat ze überhaupt nooit een product bij een Chinese webshop zouden bestellen.

Product

Ondanks de groei van aankopen bij buitenlandse webshops, hebben Nederlandse consumenten de webshops in eigen land nog altijd hoog in het vaandel staan. Zo geeft 64% van de consumenten aan dat zij liever meer betalen wanneer zij weten dat het door een Nederlandse webwinkel wordt geleverd. Webshops die bij het ondernemersplatform van Onderneming.nl zijn aangesloten melden dit beeld te herkennen, maar blijven voorzichtig met het verhogen van prijsmarges. “Het prijsverschil is te rechtvaardigen door de hogere kosten die je in Nederland als bedrijf maakt. Wordt het prijsverschil te groot, dan jaag je de klant naar het buitenland. Dat moeten we als branche zien te voorkomen.”

Europese milieu- en veiligheidseisen

Ook de Europese milieu- en veiligheidseisen blijken belangrijk te zijn voor de Nederlandse consument. Meer dan de helft (53%) vindt het kwalijk wanneer een product niet aan dezelfde eisen voldoet als waar fabrikanten in Europa zich aan moeten houden. Dertig procent zegt zich neutraal te verhouden ten opzichte van de kwestie, 18% geeft aan dat het hen niet stoort. Dat producten die afkomstig zijn van Chinese webshops niet aan Europese milieu- en veiligheidseisen voldoen, komt relatief vaak voor. Eerder dit jaar kwam de brancheorganisatie voor kinderspeelgoed TIE (Toy Industries of Europe) al naar buiten met een rapport over de webwinkel Temu. Daaruit bleek dat 95% van het geteste speelgoed een gevaar voor kinderen kan vormen, en geen van de producten voldoet aan de Europese veiligheidseisen. Het gaat hierbij niet alleen om snij- of verstikkingsgevaar, maar ook (te) hoge concentraties aan zware metalen in bijvoorbeeld ‘slime’.

4 op de 10 wilt strengere regelgeving

Chinese webshops bieden artikelen aan voor bodemprijzen, wat het risico op overconsumptie vergroot. Lage kwaliteit producten, zoals kleding, worden enkele keren gedragen en daarna goedkoop vervangen. Dit zorgt voor milieuschade, wat 41% van de Nederlandse consumenten ertoe brengt te pleiten voor strengere regelgeving. Zo willen zij het minder aantrekkelijk maken om bij Chinese webshops te bestellen. Een kleiner deel van 35% is het hier niet mee eens, terwijl 24% neutraal blijft. Verschillende webshops bij Onderneming.nl steunen de oproep tot strengere regels. “Er wordt terecht streng gekeken naar naleving van regels door webshops en andere sectoren in Nederland. Het is oneerlijk dat niet-Europese webwinkels op deze manier kunnen doorgaan.”

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijBusinessNieuws