Utrecht,
GLS Netherlands breidt haar netwerk van Parcel Points uit door samenwerking met PostNL. PostNL heeft zijn pakketautomaten opengesteld voor andere vervoerders. Sinds maart kunnen consumenten voor pakketten van GLS Netherlands en van PostNL bij dezelfde pakketautomaat terecht. GLS-leveringen kunnen hierdoor niet alleen worden bezorgd bij de 800 GLS Parcel Shops, maar nu ook bij de bijna 1.100 pakketautomaten uit het PostNL-netwerk in Nederland. Dit betekent een ruime verdubbeling van het aantal beschikbare Parcel Points voor GLS-klanten.
Uitbreiding netwerk
Sinds de aankondiging van de samenwerking in januari is er volgens GLS achter de schermen hard gewerkt om de integratie van de PostNL-pakketautomaten in de operationele processen te realiseren. Inmiddels is het volledige netwerk operationeel en het voltallige GLS-personeel getraind in het gebruik van de PostNL-pakketautomaten.
Meer pakketpunten
“We zijn trots op het bereiken van deze mijlpaal in de samenwerking met PostNL. Het is goed dat we in zo’n markt de dienstverlening kunnen verbeteren”, zegt Wouter Baas, Director IT bij GLS Netherlands. “We geloven sterk in de meerwaarde van deze gedeelde netwerken om onze klanten en hun ontvangers een nog uitgebreider netwerk van pakketautomaten aan te bieden. Dit vergroot de flexibiliteit en keuzevrijheid voor de eindontvanger enorm.”
Flexibele bezorging
Vanaf begin november kunnen consumenten die bestellen bij GLS-klanten kiezen voor bezorging bij een pakketautomaat. Naar verwachting is het vanaf begin 2025 mogelijk om pakketten te retourneren via de automaten van PostNL. Initieel werden GLS-pakketten alleen bij de PostNL-automaten bezorgd wanneer een ontvanger niet thuis is, en de consument om levering bij een automaat vroeg.
In het kader van de samenwerking werken GLS en PostNL ook samen aan de doorontwikkeling van de technologie achter de pakketautomaten, onder andere om oneigenlijk gebruik tegen te gaan.